Κυριακή, 27 Ιανουαρίου 2013

Ζούμε τα μνημεία

Από την αρχή του σχολικού έτους η ΣΤ’ τάξη του σχολείου μας, με συντονίστρια τη δασκάλα κα Μάγδα Μαμασούκα,  εκπονεί στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο τη γνωριμία των παιδιών με την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μας μέσω των μνημείων της. Με αφόρμηση την ίδια τη θέση του σχολείου μας, σε μία περιοχή που δεσπόζει το ρωμαϊκό υδραγωγείο (Καμάρες) της πόλης και με ανασκαφικούς χώρους διάσπαρτους σε κάθε γωνιά της γειτονιάς,  όπως και στα θεμέλια του κτιρίου μας, οι μαθητές αποφάσισαν να γνωρίσουν καλύτερα τα «αρχαία» - όπως τα αποκαλούν οι ίδιοι - μέσα στα οποία ζουν, παίζουν και μεγαλώνουν.
Το όνομα του προγράμματος, «Ζούμε τα μνημεία», το διάλεξαν τα ίδια τα παιδιά, θέλοντας να δηλώσουν την άμεση και βιωματική επαφή που έχουν με τα απομεινάρια του παρελθόντος της περιοχής. Επιστημονικός σύμβουλος και επόπτης του προγράμματος είναι ο Σχολικός Σύμβουλος της Γ΄ εκπαιδευτικής περιφέρειας, Δρ. Δημήτριος Μητάκος.
Οι μαθητές κατά το πρώτο τρίμηνο του σχολικού έτους παρακολούθησαν στο πλαίσιο του προγράμματος, μία σειρά εισαγωγικών παρουσιάσεων και δημιούργησαν δικές τους εργασίες.  Οι παρουσιάσεις, τις οποίες έκανε η εξωτερική συνεργάτιδα του προγράμματος και manager πολιτιστικής κληρονομιάς κα Χριστίνα Αθανασίου, σκοπό είχαν μέσω φωτογραφιών και κειμένων να εξοικειώσουν τους μαθητές και να τους βοηθήσουν να διασαφηνίσουν όρους, όπως ανασκαφή, αρχαιολογικός χώρος, μνημείο, ιστορία, μύθος, καθώς και τις ιστορικές περιόδους της Ελλάδας και τα χαρακτηριστικά τους. Οι πρώτες εργασίες των παιδιών συνδυάζουν τη βιβλιογραφική έρευνα, τη χρήση διαδικτύου και την καλλιτεχνική δημιουργία. 
Οι εργασίες μας:
1.  Ένα ζωγραφικό λεύκωμα των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Μετά την παρακολούθηση της αντίστοιχης παρουσίασης, οι μαθητές διάλεξαν και ζωγράφισαν από μνήμης ένα από τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, ενώ κάποιοι από αυτούς μετά από αναζήτηση σε βιβλιογραφικές πηγές και το διαδίκτυο συμπλήρωσαν το σχέδιό τους με σχετικά κείμενα.
2. Πληροφορίες σχετικές με τα ονόματα κάποιων περιοχών και δρόμων της πόλης. Οι μαθητές αρχικά συνέταξαν έναν κατάλογο ονομάτων οδών – κυρίως της γειτονιάς τους – που γνώριζαν ότι σχετίζονταν με αρχαίους μύθους και πρόσωπα, τον οποίο συμπλήρωσαν και με τα ονόματα κάποιων περιοχών της Χαλκίδας. Στη συνέχεια, αναζήτησαν πληροφορίες στη σχετική βιβλιογραφία, τις κατέγραψαν  (και ηλεκτρονικά ) και δημιούργησαν ένα σχετικό πόστερ. Τέλος, δημιούργησαν ένα σταυρόλεξο και το έδωσαν στους συμμαθητές τους, αλλά και σε φίλους και συγγενείς, για να το λύσουν.
3. Μία ιστορική γραμμή. Ξεκινώντας από την προϊστορία και φτάνοντας μέχρι το σήμερα τα παιδιά έφτιαξαν για κάθε ιστορική περίοδο της Ελλάδας ένα μικρό πόστερ, αναφέροντας τα σημαντικά επιτεύγματα κάθε εποχής και κάποια χαρακτηριστικά μνημεία, τα οποία ζωγράφισαν ή έφτιαξαν με πηλό. Στην πορεία το προγράμματος η ιστορική γραμμή θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και θα εμπλουτίζεται και με πληροφορίες σχετικές με τις αντίστοιχες περιόδους για την πόλη μας.


 Για τις εργασίες των παιδιών δείτε την ιστοσελίδα του σχολείου μας.