Πέμπτη, 10 Μαΐου 2012

Ο Θησαυρός του Κοντορεβιθούλη (Πρόσθεση μονοψηφίων με τη μέθοδο της υπέρβασης της δεκάδας)



Οι μαθητές της Α΄τάξης στο μάθημα των μαθηματικών έπαιξαν ένα παιχνίδι βασισμένο στο παραμύθι του Κοντορεβιθούλη.
Ο Κοντορεβιθούλης ψάχνει να βρει το θησαυρό τού γίγαντα και αφήνει στο πέτρινο μονοπάτι με τους αριθμούς κυβάκια, ώστε να μην χαθεί. Κάθε φορά ο θησαυρός είναι κρυμμένος κάτω από τον αριθμό που απαντάει σε ένα αίνιγμα. Για να λ
ύσει το αίνιγμα αυτό χρησιμοποιεί ένα κόλπο: Προσπαθεί να φτάσει στην πετρούλα του 10.
1ο επίπεδο: Βιωματική προσέγγιση 
Οι μαθητές στο προαύλιο σχεδιάζουν ένα μονοπάτι με τους αριθμούς από το 1 -20. Έπειτα καθένας γίνεται Κοντορεβιθούλης και ψάχνει να βρει που είναι ο θησαυρός.
Παράδειγμα: Στο 6+8 θα βρω το θησαυρό! (αίνιγμα)
Ο Κοντορεβιθούλης στέκεται στο 6 και παίρνει στο χέρι του 8 κυβάκια. Λέει:" Για να φτάσω στο 10 πρέπει να κάνω 4 βήματα". Σε κάθε βήμα αφήνει ένα κυβάκι. Όταν φτάσει στο 10 ρωτάει τους συμμαθητές του: "Πόσα κυβάκια μου έμειναν;" και εκείνοι  κάνουν την πράξη 8-4 = 4.
Άρα ο Κοντορεβιθούλης πρέπει να κάνει ακόμη 4 βήματα και βρίσκει το θησαυρό στο 14.
Μετά από μερικά παραδείγματα οι μαθητές καλούνται να γράψουν στα τετράδιά τους την πράξη και να κάνουν υποθέσεις για το αποτέλεσμα πριν ο Κοντορεβιθούλης λύσει με τον παραπάνω τρόπο το αίνιγμα.
 2ο επίπεδο:
 Οι μαθητές επαναλαμβάνουν τη διαδικασία της προηγούμενης μέρας μόνο που τώρα ο Κοντορεβιθούλης βρίσκεται στον υπολογιστή και οι μαθητές τον βοηθούν να λύσει τα αινίγματά του.
3ο επίπεδο: Οι μαθητές λύνουν μόνοι τους πράξεις της μορφής ν+α όπου ν,α μονοψήφιοι και το αποτέλεσμα της πράξης είναι μεγαλύτερο της δεκάδας. Χρησιμοποιούν την αριθμογραμμή και επαναλαμβάνουν νοερά τα βήματα του Κοντορεβιθούλη.

Δείτε την παρουσίαση του 2ου επιπέδου

Φωτογραφίες του μαθήματος